25 de milioane de euro pentru Aeroportul Craiova. Prioteasa: Am pornit de la zero şi am ajuns la 100.000 de călători. R. MĂNESCU: V-ați zbătut mult pentru acest aeroport. Mircea Dumitru: Este ziua pe care o aştept de opt ani

Președintele Consiliului Județean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, a declarat, cu ocazia semnării contractului de finanțare pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova, că investiția în valoare totală de 24,4 milioane de euro, cu finanțare din fonduri europene, reprezintă capitolul care întregește o strategie reușită de dezvoltare. 

   Evenimentul a avut loc vineri după-amiază, la sediul Ministerului Transporturilor, contractul de finanțare fiind semnat de ministrul Ramona Mănescu și de directorul Aeroportului Craiova, Mircea Dumitru.

„Participăm la un moment special, important nu doar pentru comunitatea craioveană și doljeană, ci pentru întreaga regiune Oltenia, pentru tot sudul României și chiar pentru locuitorii districtelor Vidin, Montana și Vratsa, din Bulgaria.Aeroportul Craiova este un proiect de succes al consiliului județean, iar semnarea contractului de finanțare pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare vine să închidă în mod fericit cercul strategiei de dezvoltare pe care am gândit-o în privința acestui obiectiv.

Este un demers pe care l-am început în urmă cu câţiva ani, alocând peste 10 milioane de euro, din fondurile CJ Dolj, pentru terminalele de plecări și sosiri și pentru toate echipamentele și dotările pe care le presupune activitatea specifică unui aeroport. Am convingerea că, dacă nu ar fi fost aceste investiții, nu ar fi fost posibil să câștigăm proiectul pentru care a fost semnat astăzi contractul de finanțare.

Am pornit de la zero, într-un moment în care, practic, de la Craiova nu se zbura, iar noi ne doream să ajungem la 10.000 de pasageri pe an. Suntem, iată, în punctul în care estimăm că, în anul 2014, vom înregistra 100.000 de călători.

Acum, când putem zbura către Milano și Londra, când știm că vom avea, din vară, noi curse directe către Roma, Bologna, Barcelona și Dortmund, când ne așteptăm să fie lansate și alte rute, deoarece Craiova va deveni bază de operare pentru compania Wizz Air și va avea în permanență la dispoziție un avion, putem spune că trăim o schimbare de proporţii în viața noastră.

Noi am crezut cu putere în ideea noastră, am mers mai departe şi am strâns bani timp de câțiva ani pentru a pune în operă această investiție, în două etape. Am inaugurat-o la sfârșitul anului 2012, în prezenţa prim-ministrului României, domnul Victor Ponta, ocazie cu care am primit și un elicopter pentru situaţii de urgenţă.

Ne-am angajat atunci să construim o clădire cu hangar, în care să fie adăpostită aeronava SMURD, cu spaţii pentru echipaj, medici și asistenți, obligaţie pe care ne-am respectat-o. Până acum, acest elicopter a făcut sute de zboruri, ceea ce înseamnă tot atâtea vieți salvate.

Din tabloul modernizării aeroportului ne mai lipsea doar o piesă: această investiție deosebită, prin care extindem platforma de îmbarcare-debarcare de la două la opt locuri pentru avioane, reabilităm cei 2,5 kilometri de pistă şi modernizăm sistemul de balizaj, pentru mai multă siguranţă la aterizare şi decolare.

Prin această realizare, Aeroportul Craiova devine, începând de anul viitor,  aeroport-rezervă pentru Otopeni, întrucât nu credem că, pe o rază de 300 de kilometri, va exista un altul mai bine echipat“, a declarat președintele CJ Dolj, Ion Prioteasa.

Totodată, Ion Prioteasa, președintele CJ Dolj, a subliniat faptul că implementarea proiectului presupune un efort financiar notabil, dar și o perioadă de activitate intensă, lucrările de reabilitare fiind programate să se încheie cel târziu în mai 2015.

„Vorbim despre mai mult de 24 de milioane de euro destinate infrastructurii de mișcare. Poate lăsa impresia că nu este o sumă atât de mare, dar să ne gândim că banii prevăzuți în bugetul consiliului județean pentru investiții, în anul 2014, nu depășesc 4 milioane de euro. Așadar, timp de șase ani, CJ Dolj ar fi trebuit să înghețe toate proiectele din județ pentru a putea realiza reabilitarea de la aeroport.

Aceste fonduri vin acum de la Uniunea Europeană. Nu înseamnă că au fost obţinute uşor sau că gestionarea lor nu presupune eforturi, pentru că şi consiliul judeţean trebuie să contribuie cu o sumă deloc neglijabilă, iar Aeroportul Craiova va avea de asigurat o cofinanţare considerabilă și se va găsi, probabil, în situația de a apela la un credit.

Urmează o perioadă de activitate intensă pentru implementarea proiectului, în condițiile în care lucrările trebuie să se încheie până în luna mai a anului viitor, dar sunt convins că reabilitarea se va finaliza la termen, dacă nu chiar mai devreme.

Reușita acestui demers se datorează unei întregi echipe, căreia vreau să îi adresez mulțumiri, începând cu domnul ministru secretar de stat Nicușor Buică, un om absolut special, legat de Oltenia, care a fost alături de noi şi ne-a susţinut în toată această perioadă, şi continuând cu toţi colegii de la Aeroportul Craiova şi din consiliul judeţean care s-au implicat cu toată forţa şi au depus o muncă asiduă la proiect.

Se întâmplă, în concluzie, un lucru extraordinar și, din acest moment, putem spune cu toată convingerea că Aeroportul Craiova și podul de la Calafat – Vidin constituie punctele forte ale regiunii Oltenia“, a precizat președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Prioteasa.

Cu prilejul semnării contractului, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a afirmat că reuşita demersului de obţinere a finanţării pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova constituie rezultatul unui efort colectiv.

„Mă bucur mult că am ajuns în acest moment, în care semnăm un contract foarte important pentru Aeroportul Craiova. Cele peste 107 milioane de lei vor fi utilizate pentru reabilitarea pistei existente, repararea şi extinderea căii de rulare şi construirea unei platforme noi de îmbarcare-debarcare pentru extinderea capacităţii de operare de la două la opt locuri. Totodată, vor fi realizate şi instalaţiile electrice şi de balizaj. Vă felicit atât pe dumneavoastră, domnule președinte, cât și pe domnul director, deoarece v-ați zbătut mult pentru acest aeroport. Datorită muncii de echipă, prin eforturile pe care le-ați făcut și dumneavoastră, și eu, și Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Transport, care a deblocat acest proiect, am reușit să semnăm astăzi contractul de finanțare“, a declarat ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

La rândul său, Nicușor Buică, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, a apreciat că dezvoltarea Aeroportului Craiova are „o importanță vitală“ pentru regiunea Olteniei. „Doresc să mulțumesc echipei din Dolj, care a dovedit că este profesionistă, astfel că, atunci când am avut nevoie de sprijin pentru a promova proiectul, ne-a fost oferit în termen de ore, chiar de minute. Ne-am luptat pentru acest proiect, care nu era considerat, inițial, o prioritate de investiție, care se afla sub linie, și am reușit să-l transformăm în campionul listei. Am colaborat foarte bine cu domnul președinte Ion Prioteasa, cu domnul vicepreședinte Cristinel Iovan, cu directorul aeroportului, domnul Mircea Dumitru, şi le mulțumesc, pentru că am avut sentimentul că lucrez cu adevărat într-o echipă.   Prin reabilitarea infrastructurii aeroportului, intenţionăm să oferim o șansă şi Fabricii de Avioane Craiova, pentru a putea aduce aeronave mai mari la reparații. Aceasta este o altă perspectivă de dezvoltare. Ar fi fost păcat să nu avem la Craiova, care va deveni capitală a zonei, un aeroport mare, funcțional și cu durată crescută de viață – un aspect de o importanță vitală pentru regiune“, a spus Nicușor Buică, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor.

Prezent la evenimentul de la sediul Ministerului Transporturilor, vicepreședintele CJ Dolj Cristinel Iovan a declarat că investiția în reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova poate reprezenta un exemplu de bună practică în obţinerea de finanţare nerambursabilă din surse comunitare.

„La nivelul consiliului judeţean, am susținut întotdeauna că atragerea fondurilor europene reprezintă cea mai bună formă de finanțare a unor proiecte. Astăzi, avem încă o dată acest principiu adus în prim-plan, prin semnarea contractului de finanțare între Aeroportul Craiova și Ministerul Transporturilor.

Putem spune că beneficiem de modul în care s-au purtat o serie de negocieri între Guvernul României și Comisia Europeană și oferim, în acest caz, un exemplu de bună practică. Banii pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare sunt alocați în cadrul exercițiului financiar 2007 – 2013 al Uniunii Europene, regula «N+2», de care s-a discutat frecvent, fiind aplicată cu succes în cazul Aeroportului Craiova.

Acum, avem certitudinea câştigării unui proiect de peste 24 de milioane de euro, însă rămân foarte multe lucruri de făcut în continuare, prin tot ceea ce presupun perioada de implementare şi efortul aeroportului de asigurare a cofinanțării. Totuşi, sunt convins că, din anul 2015, de la Craiova se va decola către cât mai multe destinaţii, că vom avea frecvenţe crescute ale zborurilor către capitalele europene şi că reabilitarea infrastructurii va atrage şi alte companii aeriene.

Dacă, în urmă cu câțiva ani, de pe Aeroportul Craiova se zbura către o singură destinație și doar câteva sute de persoane aveau acces la aceste zboruri, în prezent vedem că numărul pasagerilor crește notabil și sperăm că la finele lui 2014 vom depăși pragul de 100.000 de călători“, a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj Cristinel Iovan.

Directorul Aeroportului Craiova, Mircea Dumitru, a accentuat ideea că reabilitarea infrastructurii de mişcare printr-un proiect cu fonduri europene nu ar fi fost posibilă în lipsa investiţiilor anterioare, realizate prin eforturile financiare ale Consiliului Judeţean Dolj.

„Pot spune că aceasta este ziua pe care o aștept de aproape opt ani. Afirm acest lucru gândindu-mă la faptul că, dacă investiția CJ Dolj aferentă terminalelor de plecări şi sosiri a fost deschiderea către Europa pentru aeroportul nostru, reabilitarea infrastructurii de mișcare îl va aduce cu adevărat la standarde europene. Luând în considerare traficul în continuă creştere, precum şi viitoarea bază de operare care va fi creată la Craiova, materializarea acestui proiect este esenţială. Astăzi, nu ne-am fi aflat, însă, aici dacă nu ar fi existat investiția consiliului judeţean în aeroport, fără de care nu ar fi fost posibilă semnarea contractului de operare cu Wizz Air. Iar lipsa acestuia nu ar fi permis, cu toată bunăvoința celor care ne-au susținut, întocmirea unui studiu de trafic care să convingă“, a punctat directorul Aeroportului Craiova, Mircea Dumitru.

Proiectul „Reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova“ are o valoare totală, inclusiv TVA, de 107,9 milioane de lei, echivalentul a 24,4 milioane de euro, fiind finanțat prin Programul Operațional Sectorial Transport 2007 – 2013.

Investiția vizează reabilitarea pistei de decolare-aterizare, cu o lungime de 2.500 de metri, prin repararea dalelor degradate și a rosturilor aferente acestora și așternerea de mixturi asfaltice turnate la rece, repararea căii de rulare și extinderea suprafeței portante a acesteia până la 25 de metri, precum și înlocuirea sistemului de balizaj cu unul modern, pentru alimentarea căruia va fi realizat și un nou post de transformare.

Proiectul mai presupune reabilitarea platformei de îmbarcare-debarcare existente și extinderea acesteia de la două la opt locuri, precum și realizarea unui sistem de canalizare pluvială.

Lucrările vor avea ca rezultat creșterea gradului de siguranță la decolarea și aterizarea aeronavelor, dar și a capacității de operare a Aeroportului Craiova, contribuind astfel la atragerea unor noi companii aeriene și la dezvoltarea gamei de servicii de transport oferite locuitorilor din zona de sud-vest a României, dar şi celor din nord-vestul Bulgariei.

Leave a Reply

Your email address will not be published.